NAVIGACIJA

 

MILADIN ŠAKIĆ, ČLAN GRADSKOG VEĆA GRADA PANČEVA ZADUŽEN ZA SAOBRAĆAJ I INFRASTRUKTURU

 

 

Naslovna strana

Istorijat

Mesna uprava

Starčevo danas

Planovi za tekuću godinu

Projekti

Kultura

Sport

Foto album

Važni telefoni

Mapa Starčeva

Starčevačke novine

Arhiva

Starčevo na Internetu

Kontakt

 
 

 

 

Kombisti “bezbedni“ do kraja godine!

Mi sad pravimo model. Angažovali smo ekipu sa Saobraćajnog fakulteta, koja treba da nam da model kojim ćemo uključiti privatne prevoznike u naš sistem javnog prevoza. Ti ljudi su isto to radili u Beogradu i tamo to lepo funkcioniše.

 

Kombi prevoznici iz našeg naselja od Nove godine moraće striktno da se pridržavaju propisa nove Odluke o javnom prevozu. Većina njih nije ni obaveštena na koji način odluka definiše njihov rad, a retki su oni koji znaju detalje. Među prevoznicima je bilo reči da će doći i do protesta, ali se do danas tako nešto nije desilo. Evidentno je samo da su ogorčeni jer će im biti zabranjeno da voze putnike po sistemu ATP-a.

Što se tiče vanlinijskog prevoza Starčevo-Pančevo tu je nekih dvadesetak kombija, dvadesetak ljudi koji rade, ali računajte da svako od nas ima i porodicu. Nismo mi bezveze izašli ovde na ulicu, što se meni hoće da ustajem u pola pet  ujutru i da legnem u pola 10 uveče, ja moram od nečega da živim, rekao je jedan kombi prevoznik koji je želeo da ostane anoniman.

Odluka o javnom prevozu u Pančevu usvojena je još u julu ove godine, a kad se očekuje striktna primena?

- Odložili smo primenu odluke dok ne završimo plan restrukturiranja ATP-a, jer ćemo tada otvoriti tržište za sve one kombi prevoznike koji žele da se uključe u javni prevoz. Moraće da se razdvoje linijski i ugovoreni prevoz. Mada, zakonski je ostavljena mogućnost da i ugovoreni prevoz bude na jednoj istoj relaciji svaki dan. Na primer, to bi bio prevoz đaka u školu ili radnika na posao a za svaki vid ovakvog prevoza praviće se ugovori sa firmom ili roditeljima. Ukoliko kombi prevoznik želi da se bavi linijskim prevozom moći će da se prijavi na konkurs koji će biti naknadno objavljen. Verovatno ćemo preuzeti beogradski model, češći polasci ali sa manjim vozilima, odnosno minibusevima. Ponavljam, kombi ne može da učestvuje u linijskom prevozu ukoliko nema preko devet sedišta.

Šta neće biti dozvoljeno prevoznicima koji će voziti po ugovoru?

- Neće smeti da ukrcavaju putnike unutar centralne gradske zone, na autobuskim stanicama, na javnim parkiralištima i tamo gde to ne dozvoljava saobraćajna signalizacija.

Šta sve treba da se nalazi u vozilu kojim se obavlja ugovoreni prevoz?

- Dokaz o uplati ugovorene cene, jer ugovoreni prevoz podrazumeva da se pre prevoza dogovori cena i uplati novac. Zatim, rešenje o registraciji vozila, rešenje o ispunjenosti uslova za obavljanje prevoza, primerak originala ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, spisak putnika i putni nalog. U desnom uglu vetrobranskog stakla mora biti istaknut natpis “slobodna vožnja“.

Prevoznik i putnik sklapaće ugovor. Šta on mora da sadrži?

- Redni broj iz upisnika zaključenih ugovora o prevozu, datum zaključenja, podatke o prevozniku i putniku, datum polaska i dolaska, relaciju prevoza sa utvrđenim polazištem i dolazištem, cenu, način plaćanja, rok tj. na koje se vreme zaključuje ugovor. Takođe treba da sadrži i način rešavanja sporova iz ugovora.

Tu je bilo i nedoumica oko plaćanja. Da li će putnik moći pa plati u kešu ili ne?

- Moći će, ali će onaj ko vozi morati da ima priznanicu da je naplatio i za 24 sata moraće da uplati taj iznos na svoj račun.

Najviše je negodovanja izazvalo to što ce ugovor morati da bude napisan pisaćom mašinom ili računarom?

- Pa o tome se i radi. Oni i dalje misle da stoje na liniji, stajalištu i da voze. Pitali su me šta da rade kada je neki hitan slučaj, na primer sahrana. Opet kažem da nije sporno da se u takvoj situaciji ugovor napiše rukom. U svakom slučaju, kada sa nekim dogovarate prevoz, to je barem jedan dan ranije. Ako neko hoće da ide na Taru, neće doći ujutru u 6 sati i reći: “Moram odmah na Taru“. Doći će makar jedan dan ranije. S druge strane, nama nije interesantan neko ko vozi putnike za Beograd, Smederevo ili Suboticu. Takvi prevoznici neće biti predmet pažnje saobraćajnog inspektora.

To je veliki problem, ljudi žive od toga.

- Ja to znam, ali lokalna samouprava ima obavezu da vodi računa o svim građanima. Da imaju jeftiniji i pouzdaniji prevoz i red vožnje za koji znaju da će biti ispoštovan.

I do kada kombi prevoznici imaju vremena da se prilagode?

- Do Nove godine. Ostavili smo vreme da se restrukturira ATP, i sa tim preduzećem i sa uključivanjem privatnih prevoznika obezbedićemo dobar javni prevoz.

Kako će se prijavljivati da budu legalni linijski prevoznici?

- Mi sad pravimo model. Angažovali smo ekipu sa Saobraćajnog fakulteta, koja treba da nam da model kojim ćemo uključiti privatne prevoznike u naš sistem javnog prevoza. Ti ljudi su isto to radili u Beogradu i tamo to lepo funkcioniše. Meni su dolazili ljudi koji se bave kombi prevozom i oni za to znaju, ali moraju malo i da se interesuju. Ja ne želim da prejudiciram, ali mogu da se udruže, oni koji ispunjavaju uslove, pa da se tako kao grupa uključe u javni prevoz.

Znači, do Nove godine nećete ih kažnjavati?

- Ima tu dosta prevoznika koji nisu ni registrovani i ne potpisuju ugovore o prevozu i takvi prevoznici bi i sad trebalo da budu na udaru saobraćajne inspekcije. Ali pazite, mi bismo došli sad u situaciju da njih “ganjamo“, ali onda ne bismo imali prevoz. Moramo da vidimo kako će da izgleda ATP. Koje će linije da pokriva, da napravimo novi tarifni sistem, i sve to moramo da završimo za dva meseca.

Kombi prevoznici su najavili proteste kad ova odluka stupi na snagu.

- Šta da radim, mi moramo da regulišemo javni prevoz. Mi nemamo drugi način. Grad je godišnje gubio sigurno između sto i 200 miliona dinara. A priznaćete, u ovoj ekonomskoj situaciji to je previše. Kada ATP ne bi gubio putnike, koji se voze kombijem, preduzeće ne bi imalo problem.

Sa toliko novca subvencionišete godišnje ATP iz gradskog budžeta?

- Da. Sve te pare koje dajemo mogli bismo da dajemo za nove ekološke autobuse, da imamo ekološki prevoz, a ne kao sada krntije stare dvadeset godina. Ali kažem, mi ne možemo da ove godine damo 200 miliona ATP-u, a pogotovo nećemo moći sledeće. Znači, nećemo imati ATP. Da li kombisti mogu da prihvate đake, penzionere, studente, kad je špic, kad su i autobusi puni? Ne mogu. I onda bismo opet imali raspad sistema. Haos je bio i u Beogradu, pa mi se čini da prevoz tamo sada lepo funkcioniše. Šta da radimo, ljudi će imati mogućnost da se usklade ili sa linijskim prevozom ili da voze po ugovoru. Kako kome odgovara.

 

Ivana Vojnović

 

Sajt je optimizovan za MSIE 7 i rezoluciju 1024x768.

©2009 Webmaster