RadomirVidojevic

“Pantransport“ je, 15. juna, preuzeo obavljanje javnog prevoza na teritoriji Grada Pančeva. Prema ugovoru o javno-privatnom partnerstvu, šta su vaše obaveze?

            - Grad Pančevo je suvlasnik u novoosnovanom preduzeću sa udelom od 3% i nakon što su izdejstvovali neohodne dozvole za rad novoosnovanog društva počeli smo sa pružanjem usluge javnog prevoza putnika. Bile su neophodne dozvole Ministarstva za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu, licenca za prevoz, licenca za obavljanje staničnih usluga i prenos dozvola za međumesne linije ATP-a. Naša obaveza je bila da u prvoj fazi kupimo 60 novih autobusa. Imali smo rok od godinu dana, ali mi smo kompletan novi vozni park obezbedili već za 50 dana. Druga obaveza nam je bilo obezbeđivanje savremene naplate karata, a u trećoj fazi izgradićemo novu autobusku stanicu. Izuzetno sam ponosan što smo u najtežim mogućim okolnostima pandemije koronavirusa i potpuno poremećenog globalnog tržišta u svim granama privrede, uspeli da sva vozila dovezemo u Panevo kao što smo i obećali. Napominjem i to da smo učinili mnogo više nego što smo ugovorom bili obavezani. Prvog dana smo počeli da radimo sa isključivo novim voznim parkom. U pitanju su vozila sa najvećim mogućim stepenom ekološke zaštite. Nivo emisije štetnih gasova odgovara standardu “euro 6“ kako kod vozila na komprimovani prirodni gas tako i kod dizel vozila. U tom delu smo izuzetno pokazali kredibilnost i mislim da smo opravdali očekivanja. S druge strane građani su mogli da vide da sve ono što se najavljivalo nije bila “šarena laža“ nego zaista realnost. Vrednost vozila je oko 9 miliona evra. Svih 60 novih autobusa su u Pančevu i od 1. septembra svi oni biće u saobraćaju.

            Šta je urađeno u prva dva meseca i koliko ste time zadovoljni?

            - Kada pravite kompaniju od nule, a “Pantransport“ je potpuno novo privredno društvo, bez obzira na ogromno iskustvo koje mi imamo kao operateri i u javnom gradskom prevozu i iskustva u drugim vidovima prevoza putnika, vi ne možete da očekujete da ta kompanija od prvog dana bude ustrojena na način da sve bude savršeno. Preuzeli smo značajan broj radnika ATP-a koji su svoju karijeru nastavili u “Pantransportu“ i ta tranzicija je pomalo bila stresna i za njih i za nas. Jednostavno,  ljudi su morali da se priviknu na potpuno drugu organizaciju rada, na nova tehnološka rešenja kako u pogledu vozila tako i u pogledu nekih tehnologija koje se odnose na prodaju karata. Zadovoljni smo što smo uspeli da za vrlo kratko vreme organizujemo prevoz po najvišim mogućim standardima. Bez lažne skromnosti, Pančevo je u ovom trenutku sigurno grad koji ima najkvalitetniji javni prevoz u Republici Srbiji.

            Koliko radnika “Pantransport“ danas zapošljava i koliko ih je ostalo iz nekadašnjeg ATP-?

            - Preuzeli smo 88 radnika ATP-a koji su svojom slobodnom voljom potpisali ugovore o radu sa “Pantransportom“. Svim ljudima koji su imali ugovore na neodređeno vreme u ATP-u mi smo, bez da je to bila naša obaveza, obećali i potpisali smo sa njima ugovore kojima smo se obavezali da ćemo za petogodišnju lojalnost novoosnovanoj kompaniji onaj iznos novaca koji bi dobili da su se opredelili da odu kao otpremninu, isplatiti mi, osnivači “Pantransporta“. To je bio jedan dodatan motiv i model kako mi investiramo u ljude i koliko su nama ljudi bitni. I ostali radnici ATP-a imali su mogućnost izbora, ali njihovo opredeljenje je bilo da karijeru nastave u nekim drugim kompanijama ili su stekli uslov za penziju. Sa brojem od 88 radnika smo počeli, a ostatak zaposlenih smo nadomestili putem konkursa koji su bili otvoreni od februara ove godine. Mi smo planirali da početak rada bude negde u aprilu, pa nas je omela pandemija kovida. “Pantransport“ danas ima 165 zaposlenih.

            Da li je taj broj zaposlenih dovoljan za  nesmetano obavljanje funkcije javnog prevoza?

            - Sa otpočinjanjem zimskog reda vožnje i s početkom školske godine, 1. septembra, kada pun kapacitet vozila bude angažovan na ulicama, naša tehnološka potreba biće 187 zaposlenih. Vidite i sami u odnosu na prethodno stanje koliko je to manje radnika bez ikakvih uticaja na kvalitet pružanja usluge ili pouzdanost operatera.

            Koje pogodnosti su  dobijene nabavkom novih autobusa i s novim uslugama?

            - To je jedna komparativna prednost ove kompanije o kojoj se ranije moglo samo sanjati da imate pružaoca usluge prevoza koji ima apsolutno 100% novi vozni park. Građani će imati i više nego pouzdan prevoz, nova vozila, vozila koja će leti biti rashlađena, zimi zagrejana.

            Po kojim cenama će se građani prevoziti?

            - Tarifnu politiku propisuje Grad Pančevo. To je u njihovim rukama. Mi, shodno nekim odredbama ugovora,  imamo pravo da predložimo redefinisanje cena. Ipak, u tom pogledu se ništa nije promenilo. Cene su ostale iste. Smatramo da u ovom trenutku nije potrebno povećavati ih. Pokazali smo i dokazali smo da se i sa tim cenama može pružiti kvalitetna usluga, samo što je ovoga puta pružamo sa potpuno novim voznim parkom i to građani prepoznaju.

            Kada su stigli novi mercedesovi autobusi, vozače koji su ih zadužili poslali ste na dodatnu obuku. Zašto je to bilo neophodno?

            - To su ljudi koji imaju ogromno iskustvo. Većinom su to vozači koji su i ranije radili u ATP-u, deset ili više godina. Ali, generalno, nisu imali priliku da se susretnu sa najnovijim tehnološkim rešenjima i najnovijim modelima autobusa. Zato smo mi procenili da je najbolji put da se u okruženju koje kreira proizvođač prođe sistem obuke i da vozači ovladaju novim vozilima i da to bude garancija da će moći da pruže kvalitetnu uslugu prevoza našim korisnicima. Nećemo ni u jednom trenutku dovesti u pitanje bezbednost putnika i pouzdanost. Važno je i da ta prevozna sredstva koja puno koštaju pravilnom upotrebom sačuvate i da im produžite vek trajanja.

            - Godinama su udruženja koja okupljaju prevoznike ukazivala na problem nedostatka kvalitetnih vozača, jer su u jednom periodu mnogi otišli u inostranstvo. Kakva je situacija danas? Na koji način ste se vi izborili sa tim da imate dobre vozače?

            - Trenutno “Pantransport“ nema problema s nedostatkom vozača autobusa, imamo dovoljan broj. Moram da priznam da je to možda i posledica pandemije, jer ima ljudi koji su bili u drugim vidovima prevoza, meunarodnom prevozu tereta ili međunarodnom prevozu putnika i sada ne mogu da se bave tim poslom. Tržište je u ovom trenutku dobro snabdeveno vozačima koji su godinama bili deficitarna radna snaga. Nemogućnost da odu do svojih uobičajenih destinacija kao što su Slovačka, Češka, Austrija, Nemačka i zemlje Skandinavije, učinilo je to da sad ti ljudi u ovoj aktuelnoj situaciji moraju da budu u svojim mestima prebivališta, i stavili su se na raspolaganje. Iz tog razloga nemamo problem s vozačima.

            Šta je sve urađeno na polju digitalizacije poslovanja “Pantransporta“?

            - Naša ugovorna obaveza je bila da u roku od godinu dana od početka poslovanja uvedemo nov sistem naplate karata u vozilima. Ugovorne obaveze shvatili smo izuzetno ozbiljno i već u prvim danima smo počeli sa implementacijom nove tehnološke platforme koja služi za naplatu karata, tiketing i generalno monitoring čitavog sistema javnog prevoza. Razmotrili smo nekoliko poslovnih ponuda od relevantnih kompanija koje se bave time i na kraju smo odlučili da je za nas najbolje da kompletno softversko rešenje i opremu investiramo mi, da radimo to bez partnera. Već od sredine septembra imaćemo potpuno zaokružen sistem naplate karata čime ćemo ispuniti još jednu ugovornu obavezu. Od prvog dana imali smo potpuno inovativan sistem prodaje karata u vozilima. Iz aparata izlaze elektronske karte gde je svaka mogućnost manipulacije svedena na najmanju moguću meru. Od 25. jula, počela je prodaja mesečnih i godišnjih pretplatnih karata u potpuno novom, digitalizovanom, formatu. Imamo personalizovane karte, da se slikovito izrazim, možete ih smatrati elektronskim novčanicima. Svaki put će na jednostavan način moći da se dopuni kredit i sve ono što je ranije bilo uobičajeno pri kupovini: čekanje u redovima i slično postaće deo prošlosti. U ovoj fazi prikupljamo baze za izdavanje tih karata, a kasnije ćemo razviti prodajnu mrežu gde će svi građani moći na više lokacija u gradu da dopune svoje mesečne račune. Centar prodajnih dešavanja i beskrajnih redova na autobuskoj stanici u vreme prodaje mesečnih karata vrlo brzo će  postati prošlost. Putem veb sajta njnjnj.pantransport.rs do kraja septembra biće pokrenuta nova usluga. Građani će imati mogućnost onlajn kupovine karata svih kategorija koje budu na sajtu nabrojane. Mislim da ćemo na taj način iskoristiti sve mogućnosti koje nam u ovom trenutku pruža tehnologija.

            Koji su naredni koraci i ulaganja?

            - Do kraja godine u planu je da se zaokruži sistem elektronske naplate karata. U narednom periodu nastojaćemo da putnicima približimo ovaj novi sistem naplate karata, da dođemo do svakog građanina, da prihvate da je “Pantransport“ njihov domaći i pouzdan prevoznik na kojeg mogu da se oslone. Srednjoročno, to nam je glavni cilj, da građane naviknemo na sistem prodaje karata, na validiranje i da do kraja godine kompanija otpočne da obnavlja neke poslove koje je i nekadašnji prevoznik ATP radio.

            Da li je urađena analiza postojećih linija, šta je zaključeno i da li se planira uvođenje novih linija ili novih polazaka na postojećim?

            - To je suština ovoga posla. Radili smo analizu i ono što svakome upada u oko jeste da je na svim linijama prisutna nelojalna konkurencija koja do te mere devalvira ovaj posao da jednostavno dođete u situaciju da vi koji ste legalni prevoznik i koji ste investirali ogromna sredstva u nov vozni park budete ponekad čak i u podređenom položaju. To je već pitanje za Gradsku upravu Grada Pančeva i određene inspekcijske organe, kao i za nadležno ministarstvo i njihove inspekcije. Očekujemo da će se u tom delu desiti pomak, da će početi da rade na suzbijanju nelegalnih prevoznika. S druge strane, mislimo da itekako ima potencijala da se linije koje su godinama bile zapuštene, da ih poboljšamo, da ubacimo više novih vozila, da zaokružimo taj sistem gradskog, međugradskog i prigradskog prevoza putnika na zadovoljstvo svih. Novi, zimski red vožnje, biće značajno proširen. Tokom leta radili smo po nekom skraćenom redu vožnje, shodno godišnjem dobu. Red vožnje propisuje Ministarstvo saobraćaja. Pretpostavljam da javnost ne zna da je do 1. marta 2021. godine, Ministarstvo saobraćaja propisalo da zbog efekata pandemije je dovoljno raditi sa 25% kapaciteta i time ste ispunili vaše obaveze u pogledu poštovanja reda vožnje. Pretpostavljam  da su motivi za to strah od zaraze, smanjen broj putovanja, ali na našoj glavnoj magistralnoj liniji prema Beogradu, mi smo već od 24. avgusta, krenuli da radimo maksimalnim kapacitetom, kao u najboljim vremenima.

            Kakva je situacija po pitanju nove autobuske stanice?

            - To je treća faza naše investicione obaveze. Nadam se da ćemo tu fazu početi da realizujemo početkom naredne godine. Naši partneri iz Grada Pančeva treba da izvrše određene pripreme da bismo  uopšte mogli da pristupimo izgradnji autobuske stanice u pogledu izgradnje odgovarajućih pristupnih puteva na lokaciji koja je za to opredeljena. Nova autobuska stanica nalaziće se kod novog “buvljaka“, Pančevci taj deo znaju kao “bagremar“. Moram da napomenem i da neki od tih pristupnih puteva su i direktna nadležnost Republike, pa i iz tih razloga mislim da će to biti malo prolongirano usled svega što se izdešavalo od marta na ovamo. Generalno mi smo optimisti i mislimo da će se u martu sledeće godine stvoriti uslovi da počnemo izgradnju nove autobuske stanice koju ćemo u rokovima kako je to predviđeno ugovorom i izgraditi.

Violeta Jovanov Peštanac

KONTAKT

Skupština mesne zajednice
Trg neolita 1, Starčevo, Srbija

Telefon: 013/631-144, 063/565-752

Faks: 013/631-144

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Video o Starčevu

Video: Starčevo 2002.

VREMENSKA PROGNOZA

Top